loading...
شیمی و زندگی روزمره
fatemeh.a بازدید : 60 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

تبلور

تبلور یک ماده ، عبارتست از جهت یافتگی ذره‌ای و آرایش مولکولی و تثبیت این نظم در فضای ماده

تاریخچه بلورشناسی

علم بلورشناسی یا کریستالوگرافی درباره نحوه تشکیل و رشد بلورها و شکل ظاهری و ساختمان داخلی آنها و نیز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد متبلور بحث می‌نماید. کلمه کریستال (Crystal) اصل یونانی دارد که از دو کلمه (سرد( Kayos = و

(سخت شدن( Stellesual = تشکیل شده که مجموعا معنی سخت شدن در اثر سرما را می‌دهد.

فلاسفه قدیم نیز منشاء بلورهای یک سنگ را بلورهای یخ می‌دانستند که بر اثر تحمل سرمای بسیار شدید در طول مدت مدید ، طوری سخت و مقاوم شده است که می‌تواند حرارتهای بالاتر از صفر را هم تحمل نماید. در سال 1690 ، "Huyghens" دریافت که بلورها از اجتماع ذرات کوچکتر بوجود آمده‌اند و در سال 1912 ، "M.V.Laue" توانست تئوری ساختمان شبکه‌ای در بلورها را با استفاده از اشعه ایکس به اثبات برساند.


fatemeh.de بازدید : 40 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

Image

 

بیوشیمی ، علم مطالعه واکنشهای شیمیایی است که در داخل سلو ل های کوچک سازنده اندام های تمامی موجودات زنده، انجام می شود. بیوشیمیست ها، در باره اینکه کدام یک از مواد غذایی برای سلامتی مفید است، تحقیق می کنند. آن ها با ساختن مواد شیمیایی که باکتری های مضر را نابود می کند، به مبارزه با بیماری ها کمک می کنند ؛ و نیز با یافتن غذای مناسب برای گیاهان و جانوران ، کشاورزان را یاری می دهند.

همچنین ، بیوشیمی مطالعه ملکولهای خاصی به نام اسید های نوکلئیک است که دربدن موجودات زنده، وجود دارد. DNA ( اسید دزوکسی ریبونوکلئیک) نوعی اسید نوکلئیک است که در هسته سلولها یافت می شود. DNA در موجودات زنده، صفات را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد. همین ماده است که سبب می شود انسان ها با یکدیگر دارای تفاوت باشند. بیوشیمیست ها ، در حال پی بردن بیشتر به ساختار موادی هستند که بدن ما را ساخته اند.

fatemeh.a بازدید : 54 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (0)

فیتیله:
1- ساده تر از همه این فشفشه ها ی چینی که تو بازار هشت فتیله دارن که میتونید از اونا استفاده کنید.
2- مقداری باروت سیاه رو با مقداری پودر سریش مخلوط کنید بعد مقداری آب اضافه کنید نه اونقدر زیاد فقط به اندازهای که خمیری بشه بعد یه نخ کلفت پنبه ای توش فرو کنید تا خوب آغشته بشه بعد بزارید خوب خشک بشه اگه بتونید یه لایه نازوک چشب هم بعد از خشک شدن روش بکشید علی میشه.
3- این آخری یه فیتله هست که اگه خوب بسازید تا ۱۰ متر زیر آب هم عمل میکنه:
ابتدا برید به یه فروشگاه لوازم الکتریکی یه روکش نسوز سیم به قطر ۵ میلی متر بخرید) طول دلخواه) بعد یه سرشو خوب ببندید با یه تکه چوب بعد تو یکم باروت سیاه بریزید و با یه مفتول فلزی خوب فشرده کنید (خیلی خیلی فشرده کنید) بعد دوباره باروت سیاه بریزید وفشرده کنید تا روکش به همین نحو پر بشه بعد سر هر دو طرف روکش رو با مخلوط سریش وباروت سیاه بپوشونید و بزارید خشک بشه بعد استفاده کنید.
4- میتونید مخلوط دکشترین با باروت سیاه (۱۰ گرم باروت +۱گرم دکسترین)که خمیریش کردید رو به یه نخ پنبه ای بزند وبزارید خشک بشه و یه لایه نازک چسب روش بگیرید.

 

 آزمايش رقص ماكاروني(حرکات موزون) :

مواد لازم: سركه يا آبليمو، چند قطعه ماكاروني نپخته به طول 2 تا 3 سانتي متر، جوش شيرين
طرز كار: در يك ليوان (بهتر است ليوان بلند باشد) مقداري محلول جوش شيرين بريزيد به طوري كه مقداري از سر ليوان خالي باشد.قطعات ماكاروني را در آن بيندازيد.مشاهده ميشود كه ماكاروني به ته ليوان مي رود. سپس سركه يا آبليمو را به آن اضافه كنيد و هم بزنيد. گاز كربن دي اكسيد حاصل از اين واكنش ماكاروني ها را به سطح آب مي آورد و پس از مدتي هر ماكاروني به علت تركيدن حباب ها دوباره به ته ظرف مي رود و همينطور قطعات ماكاروني در ليوان بالا و پايين مي روند.

 

آزمایش مار فرعون
در این آزمایش شما می توانید مار از داخل ماسه بیرون آورید.
مواد مورد نیاز:

1-ماسه یا شن

2-الکل

3-شکر (توصیه می شود شکر خالص شده استفاده گردد)

4-مایع پخت (
baking soda)

روش کار:

1- 4واحد شکر را با 1 واحد پخت مخلوط کنید.

2-حفره ای بر روی تل ماسه ایجاد کنید.

3-الکل را بر روی تل ماسه بریزید.

4-مخلوط را درون حفره بریزید و الکل را اتش بزنید.

برای دیدن مار باید 10 تا 15 دقیقه صبر کنید





parisa.s بازدید : 50 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (1)


واکنش بالا ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود . این واکنش بین جوش شیرین (بی کربنات سدیم یا سدیم هیدروژن کربنات ) با آلومینیوم سولفات انجام می شود که به مقدار زیاد گاز کربن دی اکسید تولید می کند . از این واکنش برای خاموش کردن آتش استفاده می شود .

برای تولید کف زرد رنگ می توانید واکنش زیر را انجام دهید :

حدود ۳۰ میلی لیتر آب اکسیژنه را داخل استوانه مدرجی بریزید و چند قطره صابون مایع به آن اضافه کنید سپس ۱۰ میلی لیتر محلول پتاسیم یدید را به آرامی به آن اضافه کنید کف زرد رنگی تولید و به صورت مارپیچ از لوله خارج می شود .

روش دیگر استفاده از سرکه و جوش شیرین است :

مقداری جوش شیرین را داخل آب بریزید و مقداری رنگ خوراکی و یک قطره صابون مایع به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و این مخلوط را داخل بطری کوچک دهانه باریکی بریزید . سپس یک استکان سرکه را به سرعت به آن اضافه کنید و از کف زیبایی که گاز کربن دی اکسید تولید شده ایجاد می کند لذت ببرید .

i413141_11.gif (242×58)




negar.n بازدید : 68 سه شنبه 12 دی 1391 نظرات (0)

روین رودولف یورف آلکزاندر شرودینگر (به آلمانی: Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger) (زاده ۱۸۸۷ - درگذشته ۱۹۶۱) فیزیکدان اتریشی و تنها پسر رودولف شرودینگر بود. او از جمله کسانی بود که در تئوری موج مشارکت داشت. او درسال ۱۹۰۶ وارد دانشگاه وین شد و در سال ۱۹۱۰ دکترایش را گرفت و پس از آن در جنگ جهانی اول حضور یافت. در سال ۱۹۲۰ (میلادی) نظریه‌ای موسوم به مکانیک کوانتومی پای به عرصه نهاد و به‌وسیله اروین شرودینگر به مفیدترین شکلش به شیمی‎دانان عرضه شد. در سال ۱۹۲۱ به دانشگاه زوریخ رفت و در سال ۱۹۲۶ او اساسی‌ترین معادله غیر نسبیتی در مکانیک کوانتومی که برای توصیف تحول حالت یک ذره است با نام معادله شرودینگر به ثبت رساند و با کمک از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مدل جدید اتمی را به نام ابر الکترونی ارائه داد. او در سال ۱۹۳۳ به همراه پل دیراک فیزیکدان انگلیسی به دلیل ایده مکانیک موج برنده جایزه نوبل در فیزیک شد. در سال ۱۹۳۵ به همراه آلبرت انیشتین نظریه گربه شرودینگر را ارائه داد. در سال ۱۹۳۶ او به سمت رییس دانشگاه گراتس اتریش درآمد. در سال ۱۹۳۸ به دلیل ورود نازیها به اتریش او اتریش را ترک کرد. او در سال ۱۹۶۱ و پس از بازگشت به وین درگذشت.

i413141_11.gif (242×58)

negar.n بازدید : 67 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

نيلز بور با پذيرفتن مدل اتمي رادرفورد چنين پيشنهاد داد كه الكترون ها در اطراف هسته اتم در سطوح انرژي مشخصي قرار دارند و در اين سطوح به دور هسته اتم در حال چرخيدن هستند . انرژي الكترون هايي كه در سطوح انرژي پايين تر به هسته نزديك تر هستند ، نسبت به الكترون هايي كه از هسته دورند ، انرژي كمتري دارند . پس براي انتقال الكترون از سطح انرژي پايين به سطح انرژي بالا ، بايد انرژي معادل اختلاف انرژي بين آن دو سطح ، را به آن الكترون بدهيم. پس انرژي الكترون ها در يك اتم كوانتيده است .


sarah.k بازدید : 47 شنبه 09 دی 1391 نظرات (0)

پزشكي هسته اي شاخه اي از علم پزشكي است كه در آن از مواد راديواكتيو براي تشخيص و درمان بيماري استفاده مي شود. مواد راديواكتيو مورد استفاده يا راديو ايزوتوپ هستند و يا داروهايي كه با مواد راديو ايزوتوپ نشاندار شده اند. داروي راديواكتيو، در روش هاي تشخيصي مواد راديواكتيو به بيمار تزريق مي شود و ميزان اشعه تاييد شده، از بيمار اندازه گيري مي شود. اكثر روش هاي تشخيصي به كمك يك دوربين اشعه گاما، توانايي تشكيل تصوير را دارند. در موارد استفاده درماني، مواد راديواكتيو براي درمان مورد استفاده قرار مي گيرند مثل استفاده از يد (۱۳۱) كه در درمان سمي شدن تيروئيد و سرطان تيروئيد مورد استفاده قرار مي گيرد


najmeh.s بازدید : 53 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

اَتُم (به انگلیسی: Atom)‏ واحد تشکیل دهنده تمام مواد (یا تک تک عناصر شیمیایی) است که متشکل از یک هسته مرکزی است که محاطه شده با ابر الکترونی با بار منفی. تعریف دیگری آن را به عنوان کوچکترین واحدی در نظر می‌گیرد که ماده را می‌توان به آن تقسیم کرد بدون اینکه اجزاء بارداری از آن خارج شود. اتم ابری الکترونی، تشکیل‌شده ازالکترونها با بار الکتریکی منفی، که هستهٔ اتم را احاطه کرده‌است. هسته نیز خود از پروتون که دارای بار مثبت است و نوترون که از لحاظ الکتریکی خنثی است تشکیل شده‌است. زمانی که تعداد پروتون‌ها و الکترون‌های اتم با هم برابر هستند اتم از نظر الکتریکی در حالت خنثی یا متعادل قرار دارد در غیر این صورت آن را یون می‌نامند که می‌تواند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد. اتم‌ها با توجه به تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های آنها طبقه‌بندی می‌شوند. تعداد پروتون‌های اتم مشخص کننده نوع عنصر شیمیایی و تعداد نوترون‌ها مشخص‌کننده ایزوتوپ عنصر است.

نظریه مکانیک کوانتومی تصویر پیچیده‌ای از اتم ارائه می‌دهد و این پیچیدگی دانشمندان را مجبور می‌کند که جهت توصیف خواص اتم بجای یک تصویر متوسل به تصاویر شهودی متفاوتی از اتم شوند. بعضی وقت‌ها مناسب است که به الکترون به عنوان یک ذره متحرک به دور هسته نگاه کرد و گاهی مناسب است به آنها عنوان ذراتی که در امواجی با موقعیت ثابت در اطراف هسته (مدار: orbits) توزیع شده‌اند نگاه کرد. ساختار مدارها تا حد بسیار زیادی روی رفتار اتم تأثیر گذارده و خواص شیمیایی یک ماده توسط نحوه دسته بندی این مدارها معین می‌شود



i413141_11.gif (242×58)

.


najmeh.s بازدید : 52 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

ایزوتوپ‌ها (از یونانی Ισότοπο، =هم‌جا)، اتمهای یک نوع عنصر هستند که عدد اتمی (Z) یکسان و عدد جرمی (A) متفاوتی دارند. عدد اتمی بیانگر تعداد پروتونهای هسته اتم است. بنابراین ایزوتوپ‌های یک عنصر، تعداد پروتون‌های مساوی دارند. اختلاف در جرم اتمی ایزوتوپ‌ها از اختلاف تعداد نوترونهای موجود در هسته آنها ناشی می‌شود.

برای نشان دادن ایزوتوپ‌های یک عنصر، ابتدا نام آن عنصر، سپس یک خط فاصله (-) و در آخر جرم اتمی آن ایزوتوپ نوشته می‌شود. مثلاً هیدروژن دارای سه ایزوتوپ هیدروژن-1 (پروتیوم)، هیدروژن-2 (دوتریوم) و هیدروژن-3 (تریتیوم) است که هسته آنها به ترتیب حاوی 0، 1 و 2 نوترون است. یا ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ را به صورت U-235 نمایش می‌دهند. روش دیگر، نوشتن جرم اتمی ایزوتوپ در قسمت بالا و سمت چپ نماد شیمیایی عنصر است مانند 235U که برای نمایش همان ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ است.

از آنجا که ایزوتوپ‌های یک عنصر ساختار الکترونی مشابهی دارند، بنابراین ویژگی‌های شیمیایی آنها نیز یکسان است، اما ویژگی‌های هسته‌ای آنها متفاوت است. اگر نسبت تعداد نوترون‌های موجود در یک ایزوتوپ به پروتون‌های آن خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، هسته تمایل به متلاشی شدن پیدا می‌کند.

در فارسی واژه‌های «همجا» و «هم‌مکان» در برابر واژه ایزوتوپ پیشنهاد شده است.


i413141_11.gif (242×58)


mahsa.s بازدید : 57 دوشنبه 20 آذر 1391 نظرات (1)


در جهان میلیون‌ها ماده‌ی شیمیایی وجود دارد. بعضی از آنها دارای خاصیت اسیدی و بعضی دیگر دارای خاصیت بازی هستند. اسیدها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروژن (+H) آزاد می کنند. بازها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروکسید (-OH) آزاد می کنند (آزاد شدن یون دراین گونه واکنش ها تفکیک نامیده می‌شود).


عنصر ۱۱۲ که در مرکز تحقیقاتی عناصر سنگین (GSI Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung) کشف شده بود، به وسیله ی اتحادیه ی بین المللی شیمی محض و کاربردی، آیوپاک، به طور رسمی به عنوان عنصر جدید جدول تناوبی پذیرفته شد. آیوپاک شناسایی عنصر ۱۱۲ را در نامه ای رسمی به رئیس تیم کاشف آن، پروفسور سیجرد هافمن (Sigurd Hofmann)، تأیید کرد.

اطلاعات بیشتر در:
http://www.chemistmag.com/portal/?p=1473
Copyright © www.chemistmag.com
عنصر ۱۱۲ که در مرکز تحقیقاتی عناصر سنگین (GSI Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung) کشف شده بود، به وسیله ی اتحادیه ی بین المللی شیمی محض و کاربردی، آیوپاک، به طور رسمی به عنوان عنصر جدید جدول تناوبی پذیرفته شد. آیوپاک شناسایی عنصر ۱۱۲ را در نامه ای رسمی به رئیس تیم کاشف آن، پروفسور سیجرد هافمن (Sigurd Hofmann)، تأیید کرد. 112 th element 150x150 عنصر ۱۱۲

اطلاعات بیشتر در:
http://www.chemistmag.com/portal/?p=1473
Copyright © www.chemistmag.com
parisa.s بازدید : 53 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (0)

[تصویر: Magic4.gif]


اين بار شعبده‌باز اجراي نمایش را به عهده مي‌گيرد، كه هيچ تماشاگري با ديدن آن نمي‌تواند از تعجب خودداري كند. و آن اينكه شعبده‌باز در حضور مردم مايعي را در گودي دستش مي‌ريزد. و بي‌آنكه به آن كبريت بزند، شعله آتش در كف دستش زبانه مي‌كشد. او در جلو سن قدم مي‌زند، و بدون احساس ناراحتي با تماشاگران صحبت مي‌كند، تا مايع تمام شود، و شعله فروكش كند. سپس دستش را با يك دستمال پاك مي‌كند، و به ادامه برنامه‌اش مي‌پردازد. چگونه اين كار ممكن است؟

در اينجا نيز شعبده‌باز از علم شيمي استفاده مي‌كند، و هرگز از چشم‌بندي و مهارت دست، و وارونه جلوه‌دادن حقايق بهره نمي‌برد. شما نيز اگر علاقمند به اين گونه نمايشات علمي هستيد، كافي است كه ابتدا 12 سانتيمتر مكعب سولفيدكربن و 8 سانتيمتر مكعب تتراكلريدكربن تهيه كنيد. ابتدا آنها را خوب با هم مخلوط كنيد. سپس بدون اينكه كسي متوجه شود، دست خود را روي بخاري نيم‌گرم، و يا آجري كه روي اجاق برقي قرار دارد – و نظاير آن – گرم كنيد، و آنگاه مخلوط را در گودي دست خود بريزيد، در مدتي خيلي كوتاه مايع شروع به شعله كشيدن مي‌كند، البته اين سوختن با بوي خيلي زننده همراه نيست، و حتي مي‌توان در داخل ساختمان نيز به اجراي آن اقدام كرد.

يادآوري مي‌كنيم، در صورتي كه موقعيت مناسب نباشد، تا شما قبلاً دستتان را تا آن حد گرم كنيد، مي‌توانيد مايع دست خود را به كمك يك لوله شيشه‌اي مشتعل سازيد. يعني لوله شيشه‌اي را مدت كوتاهي روي شعله اجاق گاز بگيريد و داخل مايع قرار دهيد. اگر مواد تازه و مؤثر باشند، اين روشها براي مشتعل كردن آن كافي خواهد بود. در غير اينصورت كبريت بكشيد، و به فاصله كمي از آن نگه داريد، مايع شعله‌ور خواهد شد، اما دست شما آن‌قدر گرم نمي‌شود، كه غيرقابل تحمل باشد.

parisa.s بازدید : 46 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (1)


[تصویر: Green-Cleaner.jpg]


يکي دانش آموز مبتکر و خلاق ایرانی موفق به توليد شوينده‌هاي کاملا گياهي از گياهان جنگل‌هاي ارسباران شد.

وحيد رضايي اهري در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره توليد اين شوينده‌ها گفت: طي دو تابستان متوالي به جمع‌آوري گياهان از جنگل‌هاي ارسباران پرداختم. اين گياهان را در پژوهش‌سراي دانش‌آموزي خيام در اهر مورد انواع آزمايش‌هاي لکه‌بري قرار دادم. گياهان داراي خاصيت لکه‌بري را در شرايط مختلف با هم ترکيب و خاصيت شويندگي آنها را تشديد کردم تا به محصول فعلي رسيدم که مي‌تواند با شوينده‌هاي موجود در بازار رقابت کند.

وي با اشاره به مشکلات عديده‌اي که مصرف مواد اوليه دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي از نظر بيماري‌زايي، ايجاد آلرژي هاي پوستي و تنفسي در انسان و آلودگي محيط زيست ايجاد مي‌کند، ادامه داد: ضروري است دترجنت‌هاي کاملا گياهي و طبيعي جايگزين دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي و سنتتيک شود.

رضايي همچنين افزود: با توجه به گياهي بودن مواد اوليه، هزينه توليد اين طرح بسيار ناچيز است و قيمت تمام شده هر بسته از محصول 500 تومان خواهد بود.

به گفته وي تاکنون در ايران شوينده کاملا گياهي توليد نشده واين فناوري درخارج از کشور نيز بي‌نظير است به طوري که نمونه‌هاي موجود در بازار کاملا بر پايه گياه نيستند بلکه بيشتر از اسانس‌هاي گياهي استفاده مي‌کنند.

رضايي تصريح کرد: اين محصول توسط معاونت غذا و آزمايشگاه کنترل مواد غذيي بهداشتي و آرايشي دانشگاه علوم پزشکي تبريز و وزارت بهداشت تاييد و ثبت اختراع شده است.

وي تاکيد کرد: اگر اين محلول شوينده گياهي سهوا خورده شود هيچ عارضه‌اي براي انسان ايجاد نمي‌کند. اين محصول را مي‌توان به عنوان شوينده دست، شيشه و پارچه استفاده کرد.


narges.s بازدید : 38 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

این قطره چکان که می تواند قطره هایی را به کوچکی واحد زپتولیتر (یک تیلیاردم لیتر) بچکاند و برای مطالعه ی اسرار مواد مانند چگونگی تشکیل بلورها و یخ زدن مایعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.یک زپتولیتر احتمالا تنها از ۱۰ هزار اتم تشکیل شده است . در مقایسه باید گفت :در هر قطره ی معمولی باران حدود سه میلیون تریلیون اتم وجود دارد.

narges.s بازدید : 160 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سنگ چخماخ با نام flint معروف می باشد، تیره رنگ می باشد و در شاخه کوارتزها قرار می گیرد Flint نوع کوارتز آلفا می باشد که تا دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد پایداری دارد و به صورت گرهکهایی در گچ و سنگ آهک یافت می شود .از سنگهای حاوی سیلیس SiO۲ که عموماً منشاء رسوبی دارند می باشد. این سنگها یک پارچه بوده که به علت نقص ساختمانی در برخورد با یکدیگر جرقه زده و ۳O- آزاد می نماید این سنگ بانام سنگ آتشزنه معروف می‌باشد .

negar.n بازدید : 66 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (1)
اشاره به شیمی در قرآن:
سوختن چوب و تولید آتش:

میدانیم گیاهان گاز کربنیک را از هوا و آب را از زمین جذب کرده و به کمک انرژی نورانی

خورشید طی عمل فتوسنتز در ابتدا ماه  گلوکز الی را ساخته واکسیزن آب در این فرآید آزاد

میشود.طی فرآیندهای بعدی از گلوکز چوب ساخته میشود و انرژی ذخیره شده (انرژی شیمیایی

خورشید)در گیاهان هنگام سوختن چوب ها آزاد می شود و همچنین اگر تمام چوب ها و درختان

بر اثر وزش باد و طوفان به هم بخورند آتش سوزیهای وسیع و وحشتناک در جنگلها رخ می دهد
negar.n بازدید : 73 چهارشنبه 15 آذر 1391 نظرات (0)


ترکیب های شیمیایی چه اثری بر زندگی انسان دارد؟

هنگامی که انسانهای نخستین آتش را کشف کردند و از آن بهره گرفتند هیچ کس تصور آن را هم نمی کرد که بتوان با استفاده از شیمی و ترکیبات شیمیایی زندگی را اینقدر آسان نمود.
شیمی خود به چندین شاخه تقسیم می شود که عبارتند از شیمی آلی، شیمی فیزیک، شیمی تجزیه و شیمی معدنی
ترکیب عبارت است از ماده ای که از مولکولهای یکسان متشکل از چندین نوع اتم متفاوت، به وجود آمده 

است. در هر شاخه از شیمی، ترکیبهای شیمیایی زیادی وجود دارد



fatemeh.a بازدید : 49 سه شنبه 14 آذر 1391 نظرات (1)

* كاكائو:درآب سرد لكه گيري شده وبعدازآن درآب گرم باصابون شسته شود.

* اسيد:بلافاصله باآمونياك شسته شود.

* روغن:بابنزين،آب گرم،تربانين شسته شود.

* خون:باآب سردلكه گيري شده وبعدازآن درآب نيم گرم با صابون شسته شود.

* قهوه:درگليسيرين خيس كرده وسپس باآب سردشسته شود.

* شيريني:با الكل ياآمونياك رقيق شسته شود.

* آب ميوه:بعدازخيس شدن درسركه با آب وصابون شسته شود.

* شير:با آب سردوصابون يابنزين شسته شود.

* روغن خوراكي:لكه راگرم كرده،آردروي آن پاشيده وپس ازمدتي آردراتكان دهيدوسپس باآب نيم گرم وصابون شسته شود.

* روغن سياه:پس ازخيس كردن دربنزين ياتربانتين شسته شود.

* آب قند:باآب سردوسپس باآب گرم وصابون شسته شود.

* موم:بعدازگذاشتن يك ورقه ي كاغذآب خشك كن روي لكه،اطوي داغ كشيده وبعدبا الكل شسته شود.


narges.s بازدید : 41 سه شنبه 14 آذر 1391 نظرات (0)

4گرم فلز روي را در يك شيشه كوچك بريزيد. در يك شيشه بزرگتر يا يك لوله آزمايش 4 گرم NH4NO3 و يك گرم NH4CL و نيم گرم Ba(NO3) بريزيد. درست در زمان اجراي نمايش گرد روي را به شيشه بزرگتر بيفزائيد و درب آن را بگذاريد وبه شدت تكان دهيد تا كاملاً مخلوط شوندمخلوط خاكستري رنگي به وجود مي آيد ان را بر روي يك سطح نسوز ريخته و به صورت كپه اي در آوريد و چند قطره آب روي آن بپاشيد (اين كار را مي توانيد با تكان دادن انگشتان خيس انجام دهيد) آتش سبز رنگي خود به خود فوران مي كند.


نایت اسکین



narges.s بازدید : 45 سه شنبه 14 آذر 1391 نظرات (1)

C2H5OH + O2 2 CO2 + H2O

حدود 75 میلی لیتر از یک محلول 50:50 آب- اتانول را در یک بشر 250 میلی لیتری بریزید.

یک دستمال کتانی (نخی) را در آن قرار دهید تا محلول را خوب جذب کند . دستمال را با یک انبر دسته بلند بگیرید و آتش بزنید چراغ ها را خاموش کنید واجازه دهید دستمال تا حدود 30 ثانیه بسوزد شعله را خاموش کنید. دستمال نسوخته و سالم مانده است.


نایت اسکین

fatemeh.do بازدید : 46 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (0)

در سال 1875بود  که  سوئیس دنیل با بکار بردن شیر در ساخت شکلات ، شکلاتهایی نرمتر و شیرین تر از شکلاتهای کاکائویی ساخت ، وقتی که کارخانه نستله ، شیر را به صورت پودر یا همان شیر خشک تولید کرد شکلاتهای شیری رونق گرفتند چرا که پودر شیر خیلی بهتر از شیر مایع با کاکائو مخلوط میشد .در حقیقت کره کاکائو ، که مهمترین ماده تشکیل دهنده شکلات است مخلوطی از چربیهای سیر شده و سیر نشده " تری گلیسریدها"است که مقادیر نسبی آنها به کشور مبدا بستگی دارد

برای اینکه درباره ی موادشیرین ترازقند مطالب جالبی بدونید به ادامه مطلب مراجعه کنید.
fatemeh.do بازدید : 83 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (1)


تاکنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، پا را از آشپزخانه‌ها فراتر می‌گذارد.



نمک این ماده غذایی که ما تنها از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، کابردهای مفید و سودمند دیگری نیز دارد که درادامه مطلب به چندین موارد آن اشاره خواهد شد.


mahsa.s بازدید : 67 یکشنبه 05 آذر 1391 نظرات (1)


[تصویر: Burn-of-monney.bmp]

در یک بشقاب مقداری الکل۶۰-۷۰% بریزید. سپس یک قاشق نمک طعام به آن اضافه کنید. اسکناس خود را در این محلول فرو ببرید وآتش بزنید.

اسکناس شعله ور شده اما نمی سوزد. مواظب باشید حرارت آن دست شما را نسوزاند.اینکار باید با نظارت بزرگترها انجام گیرد



parisa.s بازدید : 67 جمعه 03 آذر 1391 نظرات (0)

دانشجویی که سال آخر دانشکده خود را می‌گذراند به خاطر پروژه‌ای که انجام داده بود جایزه اول را گرفت.
او در پروژه خود از 50 نفر خواسته بود تا درخواستی مبنی بر کنترل سخت یا حذف ماده شیمیایی «دی هیدورژن مونوکسید» توسط دولت را امضا کنند و برای این درخواست خود، دلایل زیر را عنوان کرده بود:

1-مقدار زیاد آن باعث عرق کردن زیاد و استفراغ می‌شود.

2-یک عنصر اصلی باران اسیدی است.

3-وقتی به حالت گاز در می‌آید بسیار سوزاننده است.

4- استنشاق تصادفی آن باعث مرگ فرد می‌شود.

5-باعث فرسایش اجسام می‌شود.

6-حتی روی ترمز اتومبیل‌ها اثر منفی می‌گذارد.

7-حتی در تومورهای سرطانی یافت شده است.

از پنجاه نفر فوق، 43 نفر دادخواست را امضا کردند.

6 نفر به طور کلی علاقه‌ای نشان ندادند و اما فقط یک نفر می‌دانست که ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید» در واقع همان آب است!

عنوان پروژه دانشجوی فوق «ما چقدر زود باور هستیم» بود!

mahsa.s بازدید : 195 جمعه 03 آذر 1391 نظرات (0)

چراغ بونزن (Bunsen burner)

چراغ گازي است که در آزمايشگاه هاي علمي به عنوان منبع تولید حرارت و انرژی گرمایی برای گرم کردن، سوزاندن و دیگر فعالیت های آزمایشی به طور گسترده استفاده مي شود و با گاز (متان، بوتان یا دیگر گازهای طبیعی) کار می کند.

اين ابزار به عنوان يکي از ابزارهاي اساسي دانشمندان براي گرم کردن مواد شيميايي يا جوش آوردن آب، استريل کردن اجسام کوچک، آماده کردن اسلايدهاي ميکروسکوپي، خم کردن لوله هاي شيشه اي و براي بسياري ديگر از اهداف مورد استفاده قرار مي گيرد. اين چراغ که اختراع يک شيمي دان آلماني به نام رابرت ويليام بونزن بود به اين نام ناميده شده است.

برای اینکه چراغ بونزن رو بهتربشناسین به ادامه مطلب مراجعه کنیذ


mahsa.s بازدید : 52 جمعه 03 آذر 1391 نظرات (0)

به نام او که دلم را آزمایشگاه عشق خود قرار داد

نمی دانم این بار چگونه بگویم که لوله ی آزمایش دلم از محلول فراقت لبریز است و مایع صبر در ارلن قلبم اشباع شده.نمی دانم این بار چگونه بنویسم تلخی فراق که مانند تلخی بازهای قلیایی دمادم کامم رازهر آگین نموده ، ناتوانم ساخته .... گویی زیر همان گیوتین که لاوازیه جان داد،هر لحظه جانم را فدای آزمایشات بی حدو نصرت می کنم! اگر میخواهی حال دلم را بدانی بشری بردار و آنرا پر از آب کن ، سپس آنرا روی شعله ی گاز قرار بده تا به جوش آید ، دل من از عشقت این چنین در جوش و خروش است.حال اگر میخواهی گرمای عشقت را لمس کنی ، از محضر گرامیت تمنا دارم مقداری پرمنگنات پتاسیم را روی کاشی تمیزی بریزی آنگاه چند قطره گلیسیرین به آن بیفزای ملاحظه می کنی که گرمای شدید آن مخلوط را شعله ور میسازد. گرما و سوز عشق تو نیز با من چنین کرده. حال اگر دلت می خواهد گرمای عشقت را مستقیما احساس کنی ،در یک لوله ی آزمایش حدود 5 میلیلیتر آب 30 درجه سلسیوس بریز و حدود 2 گرم کلرید کلسیم خشک در آن حل کن،حال انگشتان ظریف و زیبایت را به لوله ی آزمایش بچسبان، سوختی؟ جانم به قربانت عشق تو نیز با من چنین کرد.بوی بهبود از اوضاع جهان احساس نمی کنم.بوئی مشمئز کننده چیزی شبیه بوی می شنوم شب های فراق که با سیاهی پودر زغال به روی زندگیم پاشیده می شود ، چنان ناتوانم ساخته که گردنم به نازکی پیپیت شده و قطر بدنم هم حداکثر تا قطر بشر پیش می رود.!! دیگه چه بگویم؟آرزویم شب و روز این است که پیوندی بین ما برقرار شود ،به محکمی پیوند کولانسی . اما افسوس که بین ما حتی نیروی لاندون(ضعیف ترین پیوندهاست)وجود ندارد! جفاکار این را می دانستی که شعاع پیوند کولانسی بی نهایت است؟یعنی ماهیچ پیوندی با هم نداریم یعنی ما انقدر از هم دوریم که پروتون های هسته ی من نمی توانند الکترون های باند هدایت یا لایه ظرفیت معشوق بی وفایی چون ترا جذب کنند.

شاید به گفته هایم بخندی ...بخند خنده هایت را دوست دارم! ولی آنقدر برایت مینویسم که یا جوابم را دهی و یا دانشمند شوی!! بی وفا چوب خدا صدا ندارد بترس از روزی که یونیزه شوی... ای کاش کاتالیزوری بود که به واکنش پیوندی سرعت می داد.دیگر مرا یارای نوشتن نیست..اشک هایم فرو می غلتند...ولی ول کن نیستم تا بعد...به امید طلوع صبح امید و آرزوها...

دوش تا وقت سحر می نالیدم با صدای فش فش سدیم در آب

که ای نایاب ای ناب مرا دریاب ، دریاب





sarah.k بازدید : 84 سه شنبه 23 آبان 1391 نظرات (1)

چگونه آب را به رنگهای مختلف در بیاوریم ؟!

نمايش ساده‌اي را كه در اينجا مطرح مي‌كنيم، در نوع خود خيلي تماشايي است. روي ميز نمايش سه ليوان بزرگ محتوي مايعات بيرنگي قرار دارند، كه آزمايشگر آنها را آب معرفي مي‌كند. يك پارچ شيشه‌اي نيز داراي ماي بنفش رنگ است. شعبده‌باز روي هر يك از سه مايع بيرنگ‌، كمي از مايع بنفش مي‌ريزد، مايع اول به رنگ بنفش درمي‌آيد. مايع دوم به رنگ قرمز درمي‌آيد، و مايع سوم سبز رنگ مي‌شود! چگونه اين تردستي انجام مي‌پذيرد؟

مواد لازم براي اجراي اين نمايش شگفت‌انگيز عبارتند از: يك برگ كلم قرمز، 100 سانتيمتر مكعب سركه سفيد، و مقداري سود كه در 100 سانتيمتر مكعب آب حل شده است. روش كار به اين ترتيب است، كه از قبل برگهاي كلم قرمز را به قطعات كوچك ببريد. آنها را در يك كاسه بريزيد، و رويش آب جوش اضافه كنيد، و مدت نيم‌ساعت آن را ساكن نگه داريد. شما مايعي به رنگ بنفش خواهيد داشت. آن را از الك عبور دهيد، و در پارچ بریزید. و اما ليوان ل داراي 100 سانتيمتر مكعب سركه سفيد، و سومي سود حل شده در 100 سانتيمتر مكعب آب است. دليلش را هم به طور خلاصه توضيح مي‌دهيم: مايع بنفش رنگ، كه از برگ كلم قرمز به دست مي‌آيد،در محيط اسيدي قرار گيرد، به رنگ قرمز درمي‌آيد. در محيط قليايي سبز رنگ مي‌شود. و مسلماً در محيط خنثي رنگ خود (بنفش) را حفظ مي‌كند. همين


تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 380
  • بازدید کلی : 13,028
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب