loading...
شیمی و زندگی روزمره
fatemeh.do بازدید : 83 جمعه 09 فروردین 1392 نظرات (0)
استفاده از نیروی هسته‌ای از 40 سال پیش آغاز شد و اینک این نیرو همان اندازه از برق جهان را تأمین می‌کند که 40 سال پیش بوسیله تمام منابع انرژی تأمین می‌شد. حدود دو سوم از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاههای هسته‌ای آنها در زمینه تولید برق و زیر ساختهای صنعتی نقش مکمل را ایفا می‌کنند. نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نیروگاههای هسته‌ای در آنها در حال برنامه‌ریزی و یا در دست ساخت هستند.

fatemeh.de بازدید : 40 یکشنبه 13 اسفند 1391 نظرات (0)

Image

 

بیوشیمی ، علم مطالعه واکنشهای شیمیایی است که در داخل سلو ل های کوچک سازنده اندام های تمامی موجودات زنده، انجام می شود. بیوشیمیست ها، در باره اینکه کدام یک از مواد غذایی برای سلامتی مفید است، تحقیق می کنند. آن ها با ساختن مواد شیمیایی که باکتری های مضر را نابود می کند، به مبارزه با بیماری ها کمک می کنند ؛ و نیز با یافتن غذای مناسب برای گیاهان و جانوران ، کشاورزان را یاری می دهند.

همچنین ، بیوشیمی مطالعه ملکولهای خاصی به نام اسید های نوکلئیک است که دربدن موجودات زنده، وجود دارد. DNA ( اسید دزوکسی ریبونوکلئیک) نوعی اسید نوکلئیک است که در هسته سلولها یافت می شود. DNA در موجودات زنده، صفات را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد. همین ماده است که سبب می شود انسان ها با یکدیگر دارای تفاوت باشند. بیوشیمیست ها ، در حال پی بردن بیشتر به ساختار موادی هستند که بدن ما را ساخته اند.

parisa.s بازدید : 50 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (1)


واکنش بالا ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود . این واکنش بین جوش شیرین (بی کربنات سدیم یا سدیم هیدروژن کربنات ) با آلومینیوم سولفات انجام می شود که به مقدار زیاد گاز کربن دی اکسید تولید می کند . از این واکنش برای خاموش کردن آتش استفاده می شود .

برای تولید کف زرد رنگ می توانید واکنش زیر را انجام دهید :

حدود ۳۰ میلی لیتر آب اکسیژنه را داخل استوانه مدرجی بریزید و چند قطره صابون مایع به آن اضافه کنید سپس ۱۰ میلی لیتر محلول پتاسیم یدید را به آرامی به آن اضافه کنید کف زرد رنگی تولید و به صورت مارپیچ از لوله خارج می شود .

روش دیگر استفاده از سرکه و جوش شیرین است :

مقداری جوش شیرین را داخل آب بریزید و مقداری رنگ خوراکی و یک قطره صابون مایع به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و این مخلوط را داخل بطری کوچک دهانه باریکی بریزید . سپس یک استکان سرکه را به سرعت به آن اضافه کنید و از کف زیبایی که گاز کربن دی اکسید تولید شده ایجاد می کند لذت ببرید .

i413141_11.gif (242×58)




najmeh.s بازدید : 53 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

اَتُم (به انگلیسی: Atom)‏ واحد تشکیل دهنده تمام مواد (یا تک تک عناصر شیمیایی) است که متشکل از یک هسته مرکزی است که محاطه شده با ابر الکترونی با بار منفی. تعریف دیگری آن را به عنوان کوچکترین واحدی در نظر می‌گیرد که ماده را می‌توان به آن تقسیم کرد بدون اینکه اجزاء بارداری از آن خارج شود. اتم ابری الکترونی، تشکیل‌شده ازالکترونها با بار الکتریکی منفی، که هستهٔ اتم را احاطه کرده‌است. هسته نیز خود از پروتون که دارای بار مثبت است و نوترون که از لحاظ الکتریکی خنثی است تشکیل شده‌است. زمانی که تعداد پروتون‌ها و الکترون‌های اتم با هم برابر هستند اتم از نظر الکتریکی در حالت خنثی یا متعادل قرار دارد در غیر این صورت آن را یون می‌نامند که می‌تواند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد. اتم‌ها با توجه به تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های آنها طبقه‌بندی می‌شوند. تعداد پروتون‌های اتم مشخص کننده نوع عنصر شیمیایی و تعداد نوترون‌ها مشخص‌کننده ایزوتوپ عنصر است.

نظریه مکانیک کوانتومی تصویر پیچیده‌ای از اتم ارائه می‌دهد و این پیچیدگی دانشمندان را مجبور می‌کند که جهت توصیف خواص اتم بجای یک تصویر متوسل به تصاویر شهودی متفاوتی از اتم شوند. بعضی وقت‌ها مناسب است که به الکترون به عنوان یک ذره متحرک به دور هسته نگاه کرد و گاهی مناسب است به آنها عنوان ذراتی که در امواجی با موقعیت ثابت در اطراف هسته (مدار: orbits) توزیع شده‌اند نگاه کرد. ساختار مدارها تا حد بسیار زیادی روی رفتار اتم تأثیر گذارده و خواص شیمیایی یک ماده توسط نحوه دسته بندی این مدارها معین می‌شود



i413141_11.gif (242×58)

.


najmeh.s بازدید : 52 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

ایزوتوپ‌ها (از یونانی Ισότοπο، =هم‌جا)، اتمهای یک نوع عنصر هستند که عدد اتمی (Z) یکسان و عدد جرمی (A) متفاوتی دارند. عدد اتمی بیانگر تعداد پروتونهای هسته اتم است. بنابراین ایزوتوپ‌های یک عنصر، تعداد پروتون‌های مساوی دارند. اختلاف در جرم اتمی ایزوتوپ‌ها از اختلاف تعداد نوترونهای موجود در هسته آنها ناشی می‌شود.

برای نشان دادن ایزوتوپ‌های یک عنصر، ابتدا نام آن عنصر، سپس یک خط فاصله (-) و در آخر جرم اتمی آن ایزوتوپ نوشته می‌شود. مثلاً هیدروژن دارای سه ایزوتوپ هیدروژن-1 (پروتیوم)، هیدروژن-2 (دوتریوم) و هیدروژن-3 (تریتیوم) است که هسته آنها به ترتیب حاوی 0، 1 و 2 نوترون است. یا ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ را به صورت U-235 نمایش می‌دهند. روش دیگر، نوشتن جرم اتمی ایزوتوپ در قسمت بالا و سمت چپ نماد شیمیایی عنصر است مانند 235U که برای نمایش همان ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ است.

از آنجا که ایزوتوپ‌های یک عنصر ساختار الکترونی مشابهی دارند، بنابراین ویژگی‌های شیمیایی آنها نیز یکسان است، اما ویژگی‌های هسته‌ای آنها متفاوت است. اگر نسبت تعداد نوترون‌های موجود در یک ایزوتوپ به پروتون‌های آن خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، هسته تمایل به متلاشی شدن پیدا می‌کند.

در فارسی واژه‌های «همجا» و «هم‌مکان» در برابر واژه ایزوتوپ پیشنهاد شده است.


i413141_11.gif (242×58)


narges.s بازدید : 38 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

این قطره چکان که می تواند قطره هایی را به کوچکی واحد زپتولیتر (یک تیلیاردم لیتر) بچکاند و برای مطالعه ی اسرار مواد مانند چگونگی تشکیل بلورها و یخ زدن مایعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.یک زپتولیتر احتمالا تنها از ۱۰ هزار اتم تشکیل شده است . در مقایسه باید گفت :در هر قطره ی معمولی باران حدود سه میلیون تریلیون اتم وجود دارد.

narges.s بازدید : 160 شنبه 18 آذر 1391 نظرات (0)

سنگ چخماخ با نام flint معروف می باشد، تیره رنگ می باشد و در شاخه کوارتزها قرار می گیرد Flint نوع کوارتز آلفا می باشد که تا دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد پایداری دارد و به صورت گرهکهایی در گچ و سنگ آهک یافت می شود .از سنگهای حاوی سیلیس SiO۲ که عموماً منشاء رسوبی دارند می باشد. این سنگها یک پارچه بوده که به علت نقص ساختمانی در برخورد با یکدیگر جرقه زده و ۳O- آزاد می نماید این سنگ بانام سنگ آتشزنه معروف می‌باشد .

fatemeh.do بازدید : 46 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (0)

در سال 1875بود  که  سوئیس دنیل با بکار بردن شیر در ساخت شکلات ، شکلاتهایی نرمتر و شیرین تر از شکلاتهای کاکائویی ساخت ، وقتی که کارخانه نستله ، شیر را به صورت پودر یا همان شیر خشک تولید کرد شکلاتهای شیری رونق گرفتند چرا که پودر شیر خیلی بهتر از شیر مایع با کاکائو مخلوط میشد .در حقیقت کره کاکائو ، که مهمترین ماده تشکیل دهنده شکلات است مخلوطی از چربیهای سیر شده و سیر نشده " تری گلیسریدها"است که مقادیر نسبی آنها به کشور مبدا بستگی دارد

برای اینکه درباره ی موادشیرین ترازقند مطالب جالبی بدونید به ادامه مطلب مراجعه کنید.
درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 60
  • بازدید سال : 351
  • بازدید کلی : 12,999
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب