loading...
شیمی و زندگی روزمره
elnaz.k بازدید : 190 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)

اگر شما نشاسته ذرت را به یک شعله نزدیک کنید نمی سوزد. این تست جهت ایمنی پروژه است. نشاسته ذرت تنها زمانی مشتعل می شود که آن را به صورت پودر ریز پراکنده کنید. وقتی این اتفاق می افتد، ذرات سوخت به اندازه کافی کوچک شده در نتیجه می سوزند. سعی کنید این آزمایش را خارج از منزل انجام دهید. برای انجام این آزمایش، دهان خود را از نشاسته ذرت پرکنید.(حدود دو قاشق مربا خوری). نشاسته ذرت خوراکی است،بنابراین شما کافی است نشاسته ذرت را به سوی شعله ای تف کنید یا مثل سوت زدن آن را بیرون برانید. شعله زیبایی فوران می کند.( اینجاس که متوجه میشیم تو سیرکا چطوری آتیش از دهنشون بیرون میاد(

elnaz.k بازدید : 80 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)

تئوری

از آنجائیکه جامدات فلزی دارای دمای ذوب بالایی هستند برای مثال آلومینیوم دارای نقطه ذوب 660 درجه سانتیگراد و کلسیم دارای نقطه ذوب 810 درجه سانتیگراد می‌باشد، از این رو برای ذوب فلزات به منبع حرارت با درجه بالایی نیاز داریم اما به روش زیر می‌توان فلز آلومینیوم را به حالت مذاب درآورد. برای انجام این کار روی یک ظرف بزرگ پر از شن ، ظرف کوچکی پر از پودرهای مختلف و از جمله پودر آلومینیوم قرار داده می‌شود و بالای آن یک نوار باریک منیزیم بعنوان فتیله گذاشته می‌شود. با کبریت زدن به این فتیله ،بلافاصله یک شعله تماشایی و شدید بلند می‌شود و گرمای عجیبی نیز حاصل می‌گردد و بطوری که ظرف کوچک فلزی روی ظروف بزرگ پر از شن کاملا سرخ شده و محتویات آن بصورت آهن مذاب در می‌آید.

 وسایل مورد نیاز

  • پودر آلومینیوم
  • پودر اکسید فریک
  • پراکسید باریم
  • یک ظرف کوچک و ضخیم فلزی
narges.s بازدید : 52 یکشنبه 04 فروردین 1392 نظرات (0)

داستان تخم مرغ طلايي را همه ما در دوران كودكي به اشكال مختلف شنيده ايم. اما ما در اين جا به شما داشتن يك تخم مرغ نقره اي را آموزش خواهيم داد. شما مي توانيد با انجام اين آزمايش در مهماني هايتان ضمن شگفت زده كردن مهمانانتان اوقات شادي را براي آنها فراهم كنيد.


مواد و وسايل لازم: تخم مرغ ۱ عدد - ليوان شيشه اي نسبتاً بزرگ ۱ عدد - شمع يك عدد و مقداري آب


خيلي ساده است، فقط كافيست تخم مرغ را روي شمع روشن بگيريد تا سراسر پوسته آن توسط دوده شمع سياه شود. بايد تخم مرغ را به رأس شمع كاملاً نزديك كنيد. ولي مواظب دستان خود باشيد تا نسوزد. دقت نماييد تا سراسر پوسته تخم مرغ بطور كاملاً يكنواخت از دوده پوشانده شود. ليوان را تا نيمه پر از آب كنيد. بطوريكه وقتي تخم مرغ را درون آب انداختيد، آب تمام سطح تخم مرغ را بپوشاند و در ضمن از ليوان نيز بيرون نريزد. حال از روبرو به تخم مرغ خود نگاه كنيد. چه مي بينيد؟ يك تخم مرغ نقره اي درخشنده كه خيلي بزرگتر از اندازه واقعي تخم مرغ سياه شده است.




به نظر شما دليل اين پديده چيست؟ اگر تخم مرغ نقره اي را از آب خارج كنيد دوباره به حالت قبل باز مي گردد. چرا؟




جواب اين سوال را در ادامه مطلب بخوانيد




fatemeh.a بازدید : 54 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (0)

فیتیله:
1- ساده تر از همه این فشفشه ها ی چینی که تو بازار هشت فتیله دارن که میتونید از اونا استفاده کنید.
2- مقداری باروت سیاه رو با مقداری پودر سریش مخلوط کنید بعد مقداری آب اضافه کنید نه اونقدر زیاد فقط به اندازهای که خمیری بشه بعد یه نخ کلفت پنبه ای توش فرو کنید تا خوب آغشته بشه بعد بزارید خوب خشک بشه اگه بتونید یه لایه نازوک چشب هم بعد از خشک شدن روش بکشید علی میشه.
3- این آخری یه فیتله هست که اگه خوب بسازید تا ۱۰ متر زیر آب هم عمل میکنه:
ابتدا برید به یه فروشگاه لوازم الکتریکی یه روکش نسوز سیم به قطر ۵ میلی متر بخرید) طول دلخواه) بعد یه سرشو خوب ببندید با یه تکه چوب بعد تو یکم باروت سیاه بریزید و با یه مفتول فلزی خوب فشرده کنید (خیلی خیلی فشرده کنید) بعد دوباره باروت سیاه بریزید وفشرده کنید تا روکش به همین نحو پر بشه بعد سر هر دو طرف روکش رو با مخلوط سریش وباروت سیاه بپوشونید و بزارید خشک بشه بعد استفاده کنید.
4- میتونید مخلوط دکشترین با باروت سیاه (۱۰ گرم باروت +۱گرم دکسترین)که خمیریش کردید رو به یه نخ پنبه ای بزند وبزارید خشک بشه و یه لایه نازک چسب روش بگیرید.

 

 آزمايش رقص ماكاروني(حرکات موزون) :

مواد لازم: سركه يا آبليمو، چند قطعه ماكاروني نپخته به طول 2 تا 3 سانتي متر، جوش شيرين
طرز كار: در يك ليوان (بهتر است ليوان بلند باشد) مقداري محلول جوش شيرين بريزيد به طوري كه مقداري از سر ليوان خالي باشد.قطعات ماكاروني را در آن بيندازيد.مشاهده ميشود كه ماكاروني به ته ليوان مي رود. سپس سركه يا آبليمو را به آن اضافه كنيد و هم بزنيد. گاز كربن دي اكسيد حاصل از اين واكنش ماكاروني ها را به سطح آب مي آورد و پس از مدتي هر ماكاروني به علت تركيدن حباب ها دوباره به ته ظرف مي رود و همينطور قطعات ماكاروني در ليوان بالا و پايين مي روند.

 

آزمایش مار فرعون
در این آزمایش شما می توانید مار از داخل ماسه بیرون آورید.
مواد مورد نیاز:

1-ماسه یا شن

2-الکل

3-شکر (توصیه می شود شکر خالص شده استفاده گردد)

4-مایع پخت (
baking soda)

روش کار:

1- 4واحد شکر را با 1 واحد پخت مخلوط کنید.

2-حفره ای بر روی تل ماسه ایجاد کنید.

3-الکل را بر روی تل ماسه بریزید.

4-مخلوط را درون حفره بریزید و الکل را اتش بزنید.

برای دیدن مار باید 10 تا 15 دقیقه صبر کنید





parisa.s بازدید : 50 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (1)


واکنش بالا ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود . این واکنش بین جوش شیرین (بی کربنات سدیم یا سدیم هیدروژن کربنات ) با آلومینیوم سولفات انجام می شود که به مقدار زیاد گاز کربن دی اکسید تولید می کند . از این واکنش برای خاموش کردن آتش استفاده می شود .

برای تولید کف زرد رنگ می توانید واکنش زیر را انجام دهید :

حدود ۳۰ میلی لیتر آب اکسیژنه را داخل استوانه مدرجی بریزید و چند قطره صابون مایع به آن اضافه کنید سپس ۱۰ میلی لیتر محلول پتاسیم یدید را به آرامی به آن اضافه کنید کف زرد رنگی تولید و به صورت مارپیچ از لوله خارج می شود .

روش دیگر استفاده از سرکه و جوش شیرین است :

مقداری جوش شیرین را داخل آب بریزید و مقداری رنگ خوراکی و یک قطره صابون مایع به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و این مخلوط را داخل بطری کوچک دهانه باریکی بریزید . سپس یک استکان سرکه را به سرعت به آن اضافه کنید و از کف زیبایی که گاز کربن دی اکسید تولید شده ایجاد می کند لذت ببرید .

i413141_11.gif (242×58)




parisa.s بازدید : 53 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (0)

[تصویر: Magic4.gif]


اين بار شعبده‌باز اجراي نمایش را به عهده مي‌گيرد، كه هيچ تماشاگري با ديدن آن نمي‌تواند از تعجب خودداري كند. و آن اينكه شعبده‌باز در حضور مردم مايعي را در گودي دستش مي‌ريزد. و بي‌آنكه به آن كبريت بزند، شعله آتش در كف دستش زبانه مي‌كشد. او در جلو سن قدم مي‌زند، و بدون احساس ناراحتي با تماشاگران صحبت مي‌كند، تا مايع تمام شود، و شعله فروكش كند. سپس دستش را با يك دستمال پاك مي‌كند، و به ادامه برنامه‌اش مي‌پردازد. چگونه اين كار ممكن است؟

در اينجا نيز شعبده‌باز از علم شيمي استفاده مي‌كند، و هرگز از چشم‌بندي و مهارت دست، و وارونه جلوه‌دادن حقايق بهره نمي‌برد. شما نيز اگر علاقمند به اين گونه نمايشات علمي هستيد، كافي است كه ابتدا 12 سانتيمتر مكعب سولفيدكربن و 8 سانتيمتر مكعب تتراكلريدكربن تهيه كنيد. ابتدا آنها را خوب با هم مخلوط كنيد. سپس بدون اينكه كسي متوجه شود، دست خود را روي بخاري نيم‌گرم، و يا آجري كه روي اجاق برقي قرار دارد – و نظاير آن – گرم كنيد، و آنگاه مخلوط را در گودي دست خود بريزيد، در مدتي خيلي كوتاه مايع شروع به شعله كشيدن مي‌كند، البته اين سوختن با بوي خيلي زننده همراه نيست، و حتي مي‌توان در داخل ساختمان نيز به اجراي آن اقدام كرد.

يادآوري مي‌كنيم، در صورتي كه موقعيت مناسب نباشد، تا شما قبلاً دستتان را تا آن حد گرم كنيد، مي‌توانيد مايع دست خود را به كمك يك لوله شيشه‌اي مشتعل سازيد. يعني لوله شيشه‌اي را مدت كوتاهي روي شعله اجاق گاز بگيريد و داخل مايع قرار دهيد. اگر مواد تازه و مؤثر باشند، اين روشها براي مشتعل كردن آن كافي خواهد بود. در غير اينصورت كبريت بكشيد، و به فاصله كمي از آن نگه داريد، مايع شعله‌ور خواهد شد، اما دست شما آن‌قدر گرم نمي‌شود، كه غيرقابل تحمل باشد.

narges.s بازدید : 41 سه شنبه 14 آذر 1391 نظرات (0)

4گرم فلز روي را در يك شيشه كوچك بريزيد. در يك شيشه بزرگتر يا يك لوله آزمايش 4 گرم NH4NO3 و يك گرم NH4CL و نيم گرم Ba(NO3) بريزيد. درست در زمان اجراي نمايش گرد روي را به شيشه بزرگتر بيفزائيد و درب آن را بگذاريد وبه شدت تكان دهيد تا كاملاً مخلوط شوندمخلوط خاكستري رنگي به وجود مي آيد ان را بر روي يك سطح نسوز ريخته و به صورت كپه اي در آوريد و چند قطره آب روي آن بپاشيد (اين كار را مي توانيد با تكان دادن انگشتان خيس انجام دهيد) آتش سبز رنگي خود به خود فوران مي كند.


نایت اسکین



narges.s بازدید : 46 سه شنبه 14 آذر 1391 نظرات (1)

C2H5OH + O2 2 CO2 + H2O

حدود 75 میلی لیتر از یک محلول 50:50 آب- اتانول را در یک بشر 250 میلی لیتری بریزید.

یک دستمال کتانی (نخی) را در آن قرار دهید تا محلول را خوب جذب کند . دستمال را با یک انبر دسته بلند بگیرید و آتش بزنید چراغ ها را خاموش کنید واجازه دهید دستمال تا حدود 30 ثانیه بسوزد شعله را خاموش کنید. دستمال نسوخته و سالم مانده است.


نایت اسکین

fatemeh.do بازدید : 83 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (1)


تاکنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، پا را از آشپزخانه‌ها فراتر می‌گذارد.



نمک این ماده غذایی که ما تنها از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، کابردهای مفید و سودمند دیگری نیز دارد که درادامه مطلب به چندین موارد آن اشاره خواهد شد.


mahsa.s بازدید : 67 یکشنبه 05 آذر 1391 نظرات (1)


[تصویر: Burn-of-monney.bmp]

در یک بشقاب مقداری الکل۶۰-۷۰% بریزید. سپس یک قاشق نمک طعام به آن اضافه کنید. اسکناس خود را در این محلول فرو ببرید وآتش بزنید.

اسکناس شعله ور شده اما نمی سوزد. مواظب باشید حرارت آن دست شما را نسوزاند.اینکار باید با نظارت بزرگترها انجام گیرد



sarah.k بازدید : 84 سه شنبه 23 آبان 1391 نظرات (1)

چگونه آب را به رنگهای مختلف در بیاوریم ؟!

نمايش ساده‌اي را كه در اينجا مطرح مي‌كنيم، در نوع خود خيلي تماشايي است. روي ميز نمايش سه ليوان بزرگ محتوي مايعات بيرنگي قرار دارند، كه آزمايشگر آنها را آب معرفي مي‌كند. يك پارچ شيشه‌اي نيز داراي ماي بنفش رنگ است. شعبده‌باز روي هر يك از سه مايع بيرنگ‌، كمي از مايع بنفش مي‌ريزد، مايع اول به رنگ بنفش درمي‌آيد. مايع دوم به رنگ قرمز درمي‌آيد، و مايع سوم سبز رنگ مي‌شود! چگونه اين تردستي انجام مي‌پذيرد؟

مواد لازم براي اجراي اين نمايش شگفت‌انگيز عبارتند از: يك برگ كلم قرمز، 100 سانتيمتر مكعب سركه سفيد، و مقداري سود كه در 100 سانتيمتر مكعب آب حل شده است. روش كار به اين ترتيب است، كه از قبل برگهاي كلم قرمز را به قطعات كوچك ببريد. آنها را در يك كاسه بريزيد، و رويش آب جوش اضافه كنيد، و مدت نيم‌ساعت آن را ساكن نگه داريد. شما مايعي به رنگ بنفش خواهيد داشت. آن را از الك عبور دهيد، و در پارچ بریزید. و اما ليوان ل داراي 100 سانتيمتر مكعب سركه سفيد، و سومي سود حل شده در 100 سانتيمتر مكعب آب است. دليلش را هم به طور خلاصه توضيح مي‌دهيم: مايع بنفش رنگ، كه از برگ كلم قرمز به دست مي‌آيد،در محيط اسيدي قرار گيرد، به رنگ قرمز درمي‌آيد. در محيط قليايي سبز رنگ مي‌شود. و مسلماً در محيط خنثي رنگ خود (بنفش) را حفظ مي‌كند. همين


درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 413
  • بازدید کلی : 13,061
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب