loading...
شیمی و زندگی روزمره
fatemeh.a بازدید : 96 پنجشنبه 22 فروردین 1392 نظرات (1)

تصویر

برخلاف این تصور که تولید کاغذ اساسا یک فرآیند مکانیکی است، در این فرآیند ، پدیده‌های شیمیایی نقش برجسته‌ای دارند. از تبدیل چوب به خمیر کاغذ گرفته تا تشکیل کاغذ ، اصول شیمیایی دخالت آشکاری دارند. لیگنین زدایی از یک منبع گیاهی مناسب ، معمولا چوب ، یک فرآیند شیمیایی ناهمگن است که در دما و فشار زیاد انجام می‌شود.

دامنه شیمی کاغذ ، وسیع و جالب است شامل مباحثی از قبیل شیمی
کربوهیدراتها ، رنگدانه‌های معدنی ، رزینهای آلی طبیعی و سنتزی و افزودنی‌های پلیمری متعدد می‌باشد. در فرآیند تشکیل نیز تا حد زیادی شیمی کلوئید و شیمی سطح دخالت دارد. نقش پلیمر ، شیمی محیط زیست و شیمی تجزیه را نیز نباید فراموش کرد.

elnaz.k بازدید : 93 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)

در تابستان احتمالا پيراهن آستين کوتاه و در زمستان ژاکت مي پوشيد زيرا يکي شما را خنک و ديگري گرم نگه مي دارد اين به اين معني نيست که الياف و مواد تشکيل دهنده لباس گرما جذب يا توليد مي کند .
اما آيا جالب نيست که نوعي پوشاک طراحي شده است که با بالا رفتن و پايين آمدن دماي محيط بدن شما را خود به خود در شرايط مطبوع قرار مي دهد !؟

پارچه هايي که به پلي اتيلن گليکول ( Glycol PolyEthylen ) آغشته شده اند بر حسب دماي بدن مي تواند گرما جذب يا آزاد کند . هم اکنون اين مواد براي توليد زير پوش هاي گرم و جوراب هاي بلند به کار مي رود.در عين حال از الياف PEGنوعي لباس براي اسکي در حال طراحي است .

ویژگی های غير عادي اين پوشاک ناشي از تغييرات ساختاري در PEG  است که با تار و پود پارچه آميخته شده است . PEGمولکولي است بلند و زنجير مانند که از واحد هاي ساختماني تکراري (پليمر ) تشکيل يافته است . جرم مولکولي PEGکه براي آغشته کردن پارچه ها به کار ميرود در حدود 1000 است .

پليمر PEGرا ميتوان به صورت فنر هاي مار پيچي در نظر گرفت که ميزان کشيدگي آنها با تغيير دما ، تغيير مي کند .

در دماي اتاق حلقه هاي مار پيچي پليمر شل اند .با کاهش دما پليمر تغيير ساختار داده شکل فشرده تري به خود مي گيرد . چنين تغيير شکل PEGبه جرم مولکولي آن بستگي دارد   بنابر اين مي توان لباسهايي که قابليت آزاد کردن گرما را در دماهاي معين دارند طراحي و توليد کرد .

با بالا رفتن دما PEGتغيير شکل يافته گرما جذب مي کند و حلقه ها باز مي شود . بدين ترتيب اين پليمرها برخودار از نوعي مکانيزم خنک کننده مي شوند .

پژوهشگران اميدوارند که از اين خاصيت براي تهيه نوعي پوشاک آغشته به PEGاستفاده کنند که به محض تماس با پوست بدن از آن گرما دريافت مي کند و آن را خنک مي کند احتمالا زمان توليد پوشاکي با سيستم تهويه پليمري دور نخواهد بود .

با این حساب به این نتیجه می رسیم که اگه ما از این لباسا داشته باشیم،دیگه تو کلاس سره اینکه سردمونه یا گرممونه دعوامون نمیشه.قابل به ذکره که بچه های کلاس ما این جوری نیستن.

 

PH

narges.s بازدید : 54 یکشنبه 04 فروردین 1392 نظرات (0)


.مقياسي است كه قدرت اسيد يا باز را نشان مي دهد. دامنه ي اين مقياس از صفر تا 14 مي باشدPH
هرگاه چند شناساگر مناسب را با نسبت معين با هم مخلوط كنيم، نوعي شناساگر به دست مي آيد كه علاوه بر نشان دادن اسيدي يا بازي بودن ماده، مي تواند قدرت اسيد و باز را هم تعيين كند
محلول هاي خنثي برابر 7، محلول هاي اسيدي كم تر از 7 و محلول هاي بازي بيش تر از 7 است pH
شناساگر باشد pH ممكن است به صورت محلول يا به صورت كاغذ pH
مربوط به آن رنگ نوشته شدهPHمعمولابه صورت نوار كاغذي است كه در يك جعبه قرار دارد و روي جعبه رنگ هاي مختلفي قرار دارد كه كنار آن ها عد

PHمعرف



fatemeh.a بازدید : 60 سه شنبه 15 اسفند 1391 نظرات (0)

تبلور

تبلور یک ماده ، عبارتست از جهت یافتگی ذره‌ای و آرایش مولکولی و تثبیت این نظم در فضای ماده

تاریخچه بلورشناسی

علم بلورشناسی یا کریستالوگرافی درباره نحوه تشکیل و رشد بلورها و شکل ظاهری و ساختمان داخلی آنها و نیز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد متبلور بحث می‌نماید. کلمه کریستال (Crystal) اصل یونانی دارد که از دو کلمه (سرد( Kayos = و

(سخت شدن( Stellesual = تشکیل شده که مجموعا معنی سخت شدن در اثر سرما را می‌دهد.

فلاسفه قدیم نیز منشاء بلورهای یک سنگ را بلورهای یخ می‌دانستند که بر اثر تحمل سرمای بسیار شدید در طول مدت مدید ، طوری سخت و مقاوم شده است که می‌تواند حرارتهای بالاتر از صفر را هم تحمل نماید. در سال 1690 ، "Huyghens" دریافت که بلورها از اجتماع ذرات کوچکتر بوجود آمده‌اند و در سال 1912 ، "M.V.Laue" توانست تئوری ساختمان شبکه‌ای در بلورها را با استفاده از اشعه ایکس به اثبات برساند.


parisa.s بازدید : 46 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (1)


[تصویر: Green-Cleaner.jpg]


يکي دانش آموز مبتکر و خلاق ایرانی موفق به توليد شوينده‌هاي کاملا گياهي از گياهان جنگل‌هاي ارسباران شد.

وحيد رضايي اهري در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره توليد اين شوينده‌ها گفت: طي دو تابستان متوالي به جمع‌آوري گياهان از جنگل‌هاي ارسباران پرداختم. اين گياهان را در پژوهش‌سراي دانش‌آموزي خيام در اهر مورد انواع آزمايش‌هاي لکه‌بري قرار دادم. گياهان داراي خاصيت لکه‌بري را در شرايط مختلف با هم ترکيب و خاصيت شويندگي آنها را تشديد کردم تا به محصول فعلي رسيدم که مي‌تواند با شوينده‌هاي موجود در بازار رقابت کند.

وي با اشاره به مشکلات عديده‌اي که مصرف مواد اوليه دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي از نظر بيماري‌زايي، ايجاد آلرژي هاي پوستي و تنفسي در انسان و آلودگي محيط زيست ايجاد مي‌کند، ادامه داد: ضروري است دترجنت‌هاي کاملا گياهي و طبيعي جايگزين دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي و سنتتيک شود.

رضايي همچنين افزود: با توجه به گياهي بودن مواد اوليه، هزينه توليد اين طرح بسيار ناچيز است و قيمت تمام شده هر بسته از محصول 500 تومان خواهد بود.

به گفته وي تاکنون در ايران شوينده کاملا گياهي توليد نشده واين فناوري درخارج از کشور نيز بي‌نظير است به طوري که نمونه‌هاي موجود در بازار کاملا بر پايه گياه نيستند بلکه بيشتر از اسانس‌هاي گياهي استفاده مي‌کنند.

رضايي تصريح کرد: اين محصول توسط معاونت غذا و آزمايشگاه کنترل مواد غذيي بهداشتي و آرايشي دانشگاه علوم پزشکي تبريز و وزارت بهداشت تاييد و ثبت اختراع شده است.

وي تاکيد کرد: اگر اين محلول شوينده گياهي سهوا خورده شود هيچ عارضه‌اي براي انسان ايجاد نمي‌کند. اين محصول را مي‌توان به عنوان شوينده دست، شيشه و پارچه استفاده کرد.


fatemeh.do بازدید : 83 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (1)


تاکنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، پا را از آشپزخانه‌ها فراتر می‌گذارد.



نمک این ماده غذایی که ما تنها از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، کابردهای مفید و سودمند دیگری نیز دارد که درادامه مطلب به چندین موارد آن اشاره خواهد شد.


fatemeh.do بازدید : 84 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)
دید کلی
امروزه بیش از 75 درصد خانمها و شمار زیادی از آقایان ، موهای خود را رنگ می‌کنند. اولین رنگ موی شیمیایی بی خطر ، در سال 1909 توسط شیمیدانی فرانسوی به نام "یوگن شالر" با استفاده از پارا فنیلن دی آمین ساخته شد. این فرایند نتیجه زنجیره ای از واکنش‌های شیمیایی بین مولکولهای مو و رنگدانه‌ها درحضور پراکسید هیدروژن و آمونیاک می‌باشد




درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 396
  • بازدید کلی : 13,044
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب