loading...
شیمی و زندگی روزمره
parisa.s بازدید : 108 پنجشنبه 18 آبان 1391 نظرات (2)

در اطراف این منطقه توپر "هسته اتم" الکترون ها پراکنده شده اند . و علت آنکه چرا هنگامی که پرتو آلفا از فضای اطراف هسته عبور می کند و از کنار الکترون ها بدون هیچ انحرافی به مسیر خود ادامه می دهد آن است که در یک اتم اندازه بارالکتریکی مثبت هسته با مجموع اندازه بار الکتریکی منفی الکترون های اطراف آن برابر است . پس مطابق مدل اتمی رادرفورد ، اتم از هسته که دارای بار الکتریکی مثبت است و در مرکز اتم قرار دارد و همچنین الکترون که در اطراف هسته قرار دارد، تشکیل شده است . با پذیرفتن مدل اتمی رادرفورد این سوال برای دانشمندان پیش آمد که طیف نشری خطی اتم عناصر ، حاصل از چیست ؟

http://www.ngdir.ir/sitelinks/kids/Image/energy_image_fa/rutherford_fr12.bmpمعمای جدید در طراحی مدل اتمی ، باعث شد که دانشمندان دست به تحقیقات و آزمایش های گسترده بزنند .

مدل بور

در این هنگام نیلس بور با پذیرفتن مدل اتمی رادرفورد چنین پیشنهاد داد که الکترون ها در اطراف هسته اتم در سطوح انرژی مشخصی قرار دارند و در این سطوح به دور هسته اتم در حال چرخیدن هستند . انرژی الکترون هایی که در سطوح انرژی پایین تر به هسته نزدیک تر هستند ، نسبت به الکترون هایی که از هسته دورند ، انرژی کمتری دارند . پس برای انتقال الکترون از سطح انرژی پایین به سطح انرژی بالا ، باید انرژی معادل اختلاف انرژی بین آن دو سطح ، را به آن الکترون بدهیم . پس انرژی الکترون ها در یک اتم کوانتیده است .



مدل اتمی بور توانست به ما نشان دهد که طیف نشر خطی که از اتم عناصر گسیل می شود ، بر اثر انتقال الکترون ها از سطوح انرژی بالا به سطوح انرژی پایین است ، که در این انتقال انرژی الکترون کاهش و به صورت نور و گرما آزاد می شود. که اگر این نور آزاد شده را از منشور عبور دهیم طیف

نشری آن مشخص می شود


بور ، بیشتر مدل اتمی خود را بر اساس آزمایش هایی که با اتم های هیدروژن و هیلیم انجام داده بود مطرح می ساخت به همین دلیل مدل اتمی او ( که به مدل منظومه شمسی معروف است ) برای اتم های سنگینی مانند اورانیم ، آهن و ... صدق نمی کرد. در این هنگام مدل اتمی کوانتمی (یا ابر الکترونی ) به همکاری بسیاری از دانشمندان به در عرصه رقابت مطرح شد . از جمله دانشمندانی که در این مدل اتمی سهم چشمگیری داشتند ، هایزنبگ ، پلانک و شرودینگر را می توان نام برد .

البته انیشتین با ارائه فرمول های خود نیز توانست به این مدل اتمی کمک کند.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سهیل در تاریخ 1391/08/18 و 11:09 دقیقه ارسال شده است

یه تحقیق به ما دادن که چرا رادرفورد در آزمایش خود از ورقه ی نازک طلا و از پرتو آلفا استفاده کرد؟ خواهشا درجواب این سوال به من کمک کنیدشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک:
پاسخ : یک دلیل انتخاب طلا بخاطر این بود که فلز طلا چکش خواری خیلی خوبی دارد و براحتی می توان ورقه ی بسیار نازکی از آن را ساخت. درواقع رادرفورد بدنبال یک ورقه ی خیلی نازک از یک فلز بود و چون شکل دادن و نازک دادن طلا از همه آسانتر بود، ورقه ی طلا را برای آزمایش خود برگزید.
دلیل دوم این که رادرفورد بدنبال یک فلز سنگین بود که تعداد الکترونهای زیادی دارد و می خواست میزان پراکندگی ذرات آلفا را در این اتم سنگین با تعداد الکترونهای زیاد بررسی نماید.
مجموع عوامل اول و دوم سبب شد را رادرفورد بیشتر آزمایشات خود را بر روی ورقه ی نازک طلا انجام دهد.

دلیال انتخاب پرتو آلفا هم باردار بودن و سنگین بودن آن است. در صورت سنگین بودن، پرتو به آسانی از مسیر خود منحرف نمی شود.
امیدوارم جوابمون به دردتحقیقتون خورده باشه

این نظر توسط سیما در تاریخ 1391/08/18 و 11:05 دقیقه ارسال شده است

خیلی پست جالبی بود من برای یادگیری این مبحث یه مطلبی میخواستم به زبان ساده که پیداش کردم
عکساشم قشنگ بود
بااجازه توی تحقیقم از مطلبتون استفاده کردمشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 365
  • بازدید کلی : 13,013
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب