loading...
شیمی و زندگی روزمره
parisa.s بازدید : 50 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (1)


واکنش بالا ازجمله واکنش هایی است که منجر به تولید کف می شود . این واکنش بین جوش شیرین (بی کربنات سدیم یا سدیم هیدروژن کربنات ) با آلومینیوم سولفات انجام می شود که به مقدار زیاد گاز کربن دی اکسید تولید می کند . از این واکنش برای خاموش کردن آتش استفاده می شود .

برای تولید کف زرد رنگ می توانید واکنش زیر را انجام دهید :

حدود ۳۰ میلی لیتر آب اکسیژنه را داخل استوانه مدرجی بریزید و چند قطره صابون مایع به آن اضافه کنید سپس ۱۰ میلی لیتر محلول پتاسیم یدید را به آرامی به آن اضافه کنید کف زرد رنگی تولید و به صورت مارپیچ از لوله خارج می شود .

روش دیگر استفاده از سرکه و جوش شیرین است :

مقداری جوش شیرین را داخل آب بریزید و مقداری رنگ خوراکی و یک قطره صابون مایع به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید و این مخلوط را داخل بطری کوچک دهانه باریکی بریزید . سپس یک استکان سرکه را به سرعت به آن اضافه کنید و از کف زیبایی که گاز کربن دی اکسید تولید شده ایجاد می کند لذت ببرید .

i413141_11.gif (242×58)




parisa.s بازدید : 53 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (0)

[تصویر: Magic4.gif]


اين بار شعبده‌باز اجراي نمایش را به عهده مي‌گيرد، كه هيچ تماشاگري با ديدن آن نمي‌تواند از تعجب خودداري كند. و آن اينكه شعبده‌باز در حضور مردم مايعي را در گودي دستش مي‌ريزد. و بي‌آنكه به آن كبريت بزند، شعله آتش در كف دستش زبانه مي‌كشد. او در جلو سن قدم مي‌زند، و بدون احساس ناراحتي با تماشاگران صحبت مي‌كند، تا مايع تمام شود، و شعله فروكش كند. سپس دستش را با يك دستمال پاك مي‌كند، و به ادامه برنامه‌اش مي‌پردازد. چگونه اين كار ممكن است؟

در اينجا نيز شعبده‌باز از علم شيمي استفاده مي‌كند، و هرگز از چشم‌بندي و مهارت دست، و وارونه جلوه‌دادن حقايق بهره نمي‌برد. شما نيز اگر علاقمند به اين گونه نمايشات علمي هستيد، كافي است كه ابتدا 12 سانتيمتر مكعب سولفيدكربن و 8 سانتيمتر مكعب تتراكلريدكربن تهيه كنيد. ابتدا آنها را خوب با هم مخلوط كنيد. سپس بدون اينكه كسي متوجه شود، دست خود را روي بخاري نيم‌گرم، و يا آجري كه روي اجاق برقي قرار دارد – و نظاير آن – گرم كنيد، و آنگاه مخلوط را در گودي دست خود بريزيد، در مدتي خيلي كوتاه مايع شروع به شعله كشيدن مي‌كند، البته اين سوختن با بوي خيلي زننده همراه نيست، و حتي مي‌توان در داخل ساختمان نيز به اجراي آن اقدام كرد.

يادآوري مي‌كنيم، در صورتي كه موقعيت مناسب نباشد، تا شما قبلاً دستتان را تا آن حد گرم كنيد، مي‌توانيد مايع دست خود را به كمك يك لوله شيشه‌اي مشتعل سازيد. يعني لوله شيشه‌اي را مدت كوتاهي روي شعله اجاق گاز بگيريد و داخل مايع قرار دهيد. اگر مواد تازه و مؤثر باشند، اين روشها براي مشتعل كردن آن كافي خواهد بود. در غير اينصورت كبريت بكشيد، و به فاصله كمي از آن نگه داريد، مايع شعله‌ور خواهد شد، اما دست شما آن‌قدر گرم نمي‌شود، كه غيرقابل تحمل باشد.

parisa.s بازدید : 46 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (1)


[تصویر: Green-Cleaner.jpg]


يکي دانش آموز مبتکر و خلاق ایرانی موفق به توليد شوينده‌هاي کاملا گياهي از گياهان جنگل‌هاي ارسباران شد.

وحيد رضايي اهري در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره توليد اين شوينده‌ها گفت: طي دو تابستان متوالي به جمع‌آوري گياهان از جنگل‌هاي ارسباران پرداختم. اين گياهان را در پژوهش‌سراي دانش‌آموزي خيام در اهر مورد انواع آزمايش‌هاي لکه‌بري قرار دادم. گياهان داراي خاصيت لکه‌بري را در شرايط مختلف با هم ترکيب و خاصيت شويندگي آنها را تشديد کردم تا به محصول فعلي رسيدم که مي‌تواند با شوينده‌هاي موجود در بازار رقابت کند.

وي با اشاره به مشکلات عديده‌اي که مصرف مواد اوليه دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي از نظر بيماري‌زايي، ايجاد آلرژي هاي پوستي و تنفسي در انسان و آلودگي محيط زيست ايجاد مي‌کند، ادامه داد: ضروري است دترجنت‌هاي کاملا گياهي و طبيعي جايگزين دترجنت‌هاي با پايه پتروشيميايي و سنتتيک شود.

رضايي همچنين افزود: با توجه به گياهي بودن مواد اوليه، هزينه توليد اين طرح بسيار ناچيز است و قيمت تمام شده هر بسته از محصول 500 تومان خواهد بود.

به گفته وي تاکنون در ايران شوينده کاملا گياهي توليد نشده واين فناوري درخارج از کشور نيز بي‌نظير است به طوري که نمونه‌هاي موجود در بازار کاملا بر پايه گياه نيستند بلکه بيشتر از اسانس‌هاي گياهي استفاده مي‌کنند.

رضايي تصريح کرد: اين محصول توسط معاونت غذا و آزمايشگاه کنترل مواد غذيي بهداشتي و آرايشي دانشگاه علوم پزشکي تبريز و وزارت بهداشت تاييد و ثبت اختراع شده است.

وي تاکيد کرد: اگر اين محلول شوينده گياهي سهوا خورده شود هيچ عارضه‌اي براي انسان ايجاد نمي‌کند. اين محصول را مي‌توان به عنوان شوينده دست، شيشه و پارچه استفاده کرد.


parisa.s بازدید : 67 جمعه 03 آذر 1391 نظرات (0)

دانشجویی که سال آخر دانشکده خود را می‌گذراند به خاطر پروژه‌ای که انجام داده بود جایزه اول را گرفت.
او در پروژه خود از 50 نفر خواسته بود تا درخواستی مبنی بر کنترل سخت یا حذف ماده شیمیایی «دی هیدورژن مونوکسید» توسط دولت را امضا کنند و برای این درخواست خود، دلایل زیر را عنوان کرده بود:

1-مقدار زیاد آن باعث عرق کردن زیاد و استفراغ می‌شود.

2-یک عنصر اصلی باران اسیدی است.

3-وقتی به حالت گاز در می‌آید بسیار سوزاننده است.

4- استنشاق تصادفی آن باعث مرگ فرد می‌شود.

5-باعث فرسایش اجسام می‌شود.

6-حتی روی ترمز اتومبیل‌ها اثر منفی می‌گذارد.

7-حتی در تومورهای سرطانی یافت شده است.

از پنجاه نفر فوق، 43 نفر دادخواست را امضا کردند.

6 نفر به طور کلی علاقه‌ای نشان ندادند و اما فقط یک نفر می‌دانست که ماده شیمیایی «دی هیدروژن مونوکسید» در واقع همان آب است!

عنوان پروژه دانشجوی فوق «ما چقدر زود باور هستیم» بود!

parisa.s بازدید : 68 پنجشنبه 18 آبان 1391 نظرات (1)

- اگر اصالت الماس ودوده یکی است بهتر است الماس باشیم .


فلوئورفعال میتواند آرگون تنبل را به فعالیت وادارد


- فلوئور با همه علاقه ای که به الکترون دارد گاه ایجاب می کند به بور الکترون بدهد.


- هیدروژن حاضر است تنها الکترونش را هم ببخشد ، اما کلر با 17 الکترون باز احساس کمبود می کند.


- فلزهای یک خانواده هر چه بزرگتر و باوقارتر ، گذشت الکترونشان بیشتر است .


- تشکیل پیوند در اتم ها همیشه با شور و حرارت همراه است .


- چون اکسیژن مباش که هر چیز را به دود و خاکستر تبدیل می کند .


- آب عجب صبری دارد با تحمل فشار دیرتر به جوش می آيد .


- عناصر به تشکیل پیوند بیش از جدایی تمایل دارند .


- عشق به خدا را از عشق سدیم به آب بیاموز که در وجود معشوق محو می شود .


- عمر ما چون سوختن آلکانها راهی بی بازگشت است .


- مرحله ی کمال برای سدیم گذشت کردن از الکترون است .


- برم آزمند و بدبو ، هر چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد ؛ با آن همه الکترون باز چشم به الکترون سدیم دوخته است .


- وقتی اتم ها زندگی مشترک را آغاز کنند ذهنیت فردی را فراموش کرده ، به موقعیت جمع می اندیشند .


- کمتر از زباله نباشیم که از او هم کاری ساخته است .


- هیدروکربن ها بر خلاف ما هر چه بزرگتر شوند جاذبه ی بیشتری از خود نشان می د هند

parisa.s بازدید : 109 پنجشنبه 18 آبان 1391 نظرات (2)

دو سه سال بعد رادرفورد با انجام آزمایشی ، مدل اتمی تامسون را رد کرد . او در آزمایش خود ، پرتو آلفا را ، که دارای بار الکتریکی منفی است ، به ورقه نازک طلا گسیل داد ، بر اثر این برخورد ، بخش عظیمی از پرتو از ورقه عبور کرد ، اما قسمت ناچیزی از آن ، بر اثر بر خورد، منعکس و یا منحرف شد .وی با تکیه بر این استنتاج ، مدل اتمی خود را در صحنه رقابت مطرح ساخت . بخش عظیمی از فضا اتم خالی است و به همین دلیل بخش عظیمی از پرتو آلفا بدون انحراف از اتم عبور می کند ، اما قسمت ناچیزی از اتم توپر و متراکم است که دارای بار الکتریکی مثبت است و هنگامی که پرتو آلفا به آن برخورد می کند منعکس می شود و یا هنگامی که از نزدیکی آن عبور می کند منحرف می شود .


http://www.ngdir.ir/sitelinks/kids/Image/energy_image_fa/Rutherfords_Gold_foil_exper_fr.gif

به ادامه مطلب بروید


parisa.s بازدید : 64 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (1)
لینکی که قراردادم یک سایت آزمون آنلاین علوم سوم راهنمایی است.به بخش های شیمیش مراجعه کنید و به سوالا پاسخ بدید

براي شرکت در اين آزمون ها، بايد ثبت نام کنید
بنابراين ابتدا با کليک بریکی از آزمون ها و انتخاب آن ، بر روي «ثبت نام»کلیک نموده و ثبت نام کنيد و سپس وارد سيستم شويد.

نام کاربری و پسوردتون فراموشتون نشه تا اگه بازم خواستین خودتونو محک بزنید با همونا واردشید

حالا برید ببینید چقدردرسو یادگرفتید.

http://www.science1388.fagig.com/


نایت اسکین

parisa.s بازدید : 73 یکشنبه 14 آبان 1391 نظرات (1)


درزیر یه لینک جدول تناوبی آنلاین قراردادم که خیلی جالبه تمام خواص عناصر و ایزوتوپ و اوربیتالو رو داره و هم فارسیه و هم انگلیسی میتونیداستفاده کنید

http://www.ptable.com/?lang=fa#


parisa.s بازدید : 174 جمعه 12 آبان 1391 نظرات (2)

کهربا در لغت از دو واژه کاه و ربا ساخته شده است و به معنای رباینده کاه است. این معنا به این دلیل برای این ماده به کار می‌رود که به هنگام مالیده شدن آن به یک پارچه یا امثال آن، در سطح کهربا الکتریسیته ساکن القاء می‌شود و این الکتریسیته ساکن باعث ربایش کاه میگردد

برای دیدن عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید


درباره ما
Profile Pic
سلام به همه عزيزايي كه از وبلاگمون دیدن کردن. اين وبلاگ بچه هاي سوم فرزانگانه كه تقديم ميشه اول به شما و بعد به دبيرعزيزمون ، خانم ذاکرصالحی. اميدواريم ازمطالبی که توی وب زدیم استفاده کرده باشین و به کارتون اومده باشن و اما از همه مهم تر . . . نظر هاي ارزشمند شما دوستان گل ، درمورد وبلاگمونه!!!! دوست داریم نظرتون رو راجع به همه چیز وبلاگ بدونیم مــــــــــــــــــــــــــــمنون
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 84
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 416
  • بازدید کلی : 13,064
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
    *******
    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب